Saturday, November 28, 2009

Kimie dah sunat

Ermm.... kalau ikutkan hati minggu lepas kiter dah up-date entry nih... buat liputan from day to day. Tapi... may be disebabkan hujan & banjir di Terengganu... broadband kiter takde coverage... So baru nii laaa kiter berkesempatan masukkan entry ni.



Seperti yang dirancang berbulan-bulan yang lepas... akhirnya hari yang dinantikan pun tiba. MAjlis berkhatan kimie niii kami buat ala kadar saje. Ini pun bagi memenuhi impian arwah.



Mengimbas kembali 2 jam sebelum mama menghembuskan nafasnya yang terakhir. Mama begitu excited nak menyambut majlis berkhatan kimie. Masih terngiang-ngiang di telinga ini perancangan dan impian mama ketika itu. Dengan muka dan gayanya yang bersungguh-sungguh... mama yang kekurangan cuti tahunan itu sanggup mengambil cuti seminggu untuk menjaga kimie. Majlis berkhatan pulak... macam-macam dia nak buat. Dia nak masak macam-macam... tapi atas nasihat kitorang... mama bersetuju nak gunakan khidmat caterer aje. Tapi... dia berkeras nak masak 2-3 menu... seperti sambal udang dan desert.


Pas tu mama siap nak buat pelamin... buat pulut kuning... bunga pahar... berarak keliling kampung laaa dan macam macam lagik laaa.... kitorang tak kisah sangat selagi impiannya itu tidak mengganggu kesihatannya sebab mama nak minta bantuan adik beradik dan anak-anak saudaranya. Mama juga nak sekalikan majlis berkhatan kimie dengan kenduri arwah Nenek yang ke 100.



Tapi... kita hanya merancang dan Allah yang menentukan. Mama meninggalkan impiannya itu tanpa sempat dia merasainya. Untuk memenuhi hajat mama... kami sekuarga tetap mengadakan majlis berkhatan kimie berserta dengan kenduri untuk mama yang ke-40 (tapi hari kenduri nii dah terlajak ke hari 48) dan juga kenduri untuk arwah nenek.




20 Nov 2009,

Kami bangun seawal 4.30 pagi setelah dikejutkan oleh kimie yang tetiba badannya bengkak-bengkak seperti terkena ulat bulu dan suhu badannya juga meningkat melebihi 38oC. Buat pengetahuan u ols.... setiap 6 bulan kimie selalunya akan mendapatkan 1 das enjection tahan gatal. Tapi yang merisaukan kiter kali nih ialah dia gatal bersekali dengan demam dan esoknya dia pulak akan bersunat. PAnic menyelubungi diri kiter tetapi sedaya upaya cuba mengcontrol keadaan. Kami bersiap untuk ke air port coz dalam kul 5 lebih syahrul akan menjemput kitorng. Sementara tuuu kiter bagi kimie makan paracetomol & sapukan dulu kimie ngan ubat yang ada dalam simpanan. Kimie juga teruk muntah-muntah.



Tengok ler muka dia yang keputihan disapu losyen /ubat gatal... dia pun terlalu pasif hingga mencemaskan kiter. On the way kitorang ke air-port singgah jap kat Klinik Az-Zahrah... Seperti biasa dia dapat satu das enjection dan ubat demam. Menurut doktor... enjection yang diberi tidak menjadi masaalah if dia nak sunat. Apa yang dibimbangkan demam yang melanda. Sok pagi kimie dinasihatkan tidak diberi ubat demam dan diminta untuk pantau suhu badannya. If dalam kul 12 tgh hari esok badannya still panas... dia dilarang untuk disunatkan.



Sampai kat air-port kimie still muntah2. Kitorang check-in dan dalam kul 7 terus naik flight. Dijangkakan tiba di bumi Terengganu dalam kul 7.50 pagi.


Dalam flight kimie sudah menunjukkan tanda-tanda yang positif dan agak melegakan kiter. Tapi satu lagi perkara yang merunsingkan hati kiter di mana hujan yang lebat melanda Terengganu sejak 2-3 hari lepas. Terlalu lebat sehinggakan sukar kapal terbang untuk mendarat dan berlegar-legar agak lama. Al-hamdulillah... kul 8.10 pagi baru kami selamat mendarat. Terlewat 20 minit dari jadual. Hujan still turun mencurah-curah. Hati kiter dihimpit kerisauan yang amat. Camner laaa majlis/kenduri kesyukuran dan arwah tengah hari ni... Ada ke tetamu yang dapat datang dengan keadaan cuaca cam nii. Tak putus-putus kiter memanjatkan doa agar kesihatan kimie dan keadaan cuaca berubah menjadi baik... at least sepanjang kenduri dilangsungkan.

Sementara menanti waktu tgh hari... kami membuat persiapan/mengemas rumah ala kadar.... nasib baik lerr masak-memasak diserahkan 100% pada perkhidmatan katering. Just siapkan simple doorgift yang nak diberikan pada tetamu.





Tak lama komdian Mak Num (adik mama) datang bawak pulut kuning dan bunga telor. Katanya dia buat dengan k.Mek (anak sedara mama) dan benda nih dia memang dah janji dengan mama dulu. Terima kasih yang tak terhingga kami ucapkan. Serba sedikit dapatlah memeriahkan majlis nih.




Menjelang kul 12.30 tgh... dengan keizinnan dari-Nya.... hujan telah berhenti dan dada langit sudah mula menampakkan sinarnya. Dihati ini tidak berhenti-henti memanjatkan kesyukuran pada-Nya kerana memberi ruang dan peluang pada kami untuk meneruskan majlis ini.



Seperti yang dirancang... majlis tahlil dan doa selamat kami adakan selepas solat Jumaat. Dan al-hamdulillah ramai gak tetamu yang dapat hadir


Kami mohon maaf pada tetamu yang terpaksa bertahlil di luar rumah. Tak sangka ramai jugak yang menghadirkan diri.

Sesudah bertahlil... makan time.....

Kimie menyerahkan sendiri doorgift sewaktu tetamu mengundurkan diri...


Setelah tinggal tetamu/saudara mara terdekat baru kami mengadakan sesi bergambar dengan bakal orang yang disunatkan ni.


Kenangan bersama saudara mara


Bersama ayah, ibu dan adik


Bersama ayah, ibu, adik, atuk & Cu lina


ngan adik


ngan adik dan Cu i-in


Selesai sesi bergambar... saudara-mara terdekat berpakat nak bertahlil sekali lagi untuk arwah mama...


Doa dan harapan kami agar arwah tenang bersemadi di sana dan satu dari hajatnya hampir kami penuhi... Mama... kalau mama ada ketika ini sudah pasti mama insan yang paling gembira pada hari ini... Ini lah impian mama yang senantiasa menjadik topik perbincangan kita 2-3 bulan sebelum mama pergi... dan menjadik antara topik perbualan kita yang terakhir pada petang sebelum mama menghembuskan nafas yang terakir.
Walaupun majlis ini berlangsung dengan suasana ala kadar.... kami tetap memanjatkan kesyukuran pada-Mu ya Allah... kerna dengan izin-Mu kesihatan kimie sudah pulih dan cuaca juga begitu. Setelah tamatnya majlis kimie... hujan kembali turun mencurah-curah.
21 November 2009.

Hujan masih belum berhenti... kadangkala lebat dan kadangkala gerimis. Kupohon dari-Mu ya-Allah... izinkan kami menziarahi pusara mama.... dan al-Hamdulillah sekali lagi permintaan kami KAu kabulkan. Hujan berhenti buat seketika dan memberi ruang kepada kami untuk menzirahi pusara mama. Seperti biasa kiriman YASSIN dan doa kami titipkan buatmu.

"Hari ini Kimie nak sunat nenek...." bisik kimie. Hujan dilangit berhenti seketika... tetapi hujan dihati tak dapat ditampung oleh kami semua hinggakan memecahkan benteng airmata yang turun mencurah-curah. TAngisan dan esakkan yang kuat dari Kimie menjadikan suasana semakin pilu.
Ya mama... kami akan tunaikan satu lagi impianmu. Dan kiranya mama masih ada ketika ini tentu mama memeluk erat kimie dan menitipkan kata-kata semangat buatnya. Tapi apakan daya.... Tuhan lebih menyayangimu.

Pulang dari menziarahi pusara mama... kami singgah sebentar menghadiri jemputan walimatulurus sepupu mama... kembali kerumah memberi ruang pada kimie untuk berehat sebelum berkhatan.
Dalam debaran... kimie bersolat zohor terlebih dahulu dan bila jam mencecah pukul 2 pm... kimie dihimpit debaran yang amat... dia mula menunjukkan riak muka yang takut dan cemas.


"Takut..." itulah antara kata-kata yang terkeluar dari mulutnya.Cuba memujuk dan dia akhirnya melangkah masuk ke kereta. Salaku ibunya... kiter cuba mengalih tumpuannya dan memberi kata-kata semangat.



"Camner kimie nak buat bila doktor dah nak potong?" tanya kitorang
"Saya boleh lakukan.... saya boleh lakukan..."jawab kimie sambil melakonkan kembali watak KApten Boleh saluran Astro ceria.

Kimie ceria dan agak confident berceloteh dan terdiam sebaik sahaja tiba di Klinik Razen & Rakan-rakan. Dengan gugup dia melangkah masuk ke dalam klinik. Diberi ubat dan diminta untuk buang air kecil. Tika itu wajah kimie terus berubah... kimie ajak balik dan tak nak bersunat.

Ni baru nak melangkah masuk jumpa doktor... dia dah ajak balik umah. Puas gak 10 orang yang meniringinya memujuknya... Sepanjang dia disunatkan... tak putus-putus mulutnya kata "Sakit..... sakit" walaupun sesudah dibius. dan akhirnya dia berjaya disunatkan. Sebagai upahnya.... dia dapat.......

PSP


Haaaa... dah selamat pun... bila ditanya sakit ke idak... jawapannya tak... kat mulut jer kata sakit dalam hati tak sakit pun... kata kimie ngan berlagaknya.


Ni hari ke-2 kimie. BAru lepas mandi. Nak tengok guane kimie jalan... u ols bole saksikan rakaman yang kiter buat masa gi follow up check-up.


video

Menjaga kimie semasa sunat memang mencabar keimanan kiter. Dia terlalu takut nak buang air... mandi dan berjalan. Kekadang tuuu kitorang sampai meninggikan suara dengan dia kerana kesabaran yang kian menipis. Kami percaya hanya mama yang boleh menangani Kimie... tapi apakan daya... itu semua takkan berlaku. Mie tak dibekalkan dengan kesabaran yang kau miliki mama.... Mie tak mampu nak memujuk kimie dengan kasih sayang dan kelembutan sepertimu... Sehubungan dengan itu diri ini hanya mampu memanjatkan doa agar kimie mempunyai kekuatan sendiri untuk dia melawan perasaan takutnya. Dan al-hamdulillah kimie dalam proses recover. Rasanya cukup laa dulu catatan kiter kali nii... Catatan yang berikutnya kiter akan masukkan dalam entry yang berikutnya. Dahhh....

66 comments:

Aku ler tuh... said...

Wah...kimie dah dewasa... hehehe... Selamat Bersunat.... semoga menjadi anak soleh pada ibu dan ayah ye....

aida said...

sy suka bce blog akk ni..bleh jd inspirasi pd sy untuk hadapi rumahtgga y bakal dibina..insyaallah...:)

aida said...

sy suka bce blog akk ni..bleh jd inspirasi pd sy untuk hadapi rumahtgga y bakal dibina..insyaallah...:)

salmi said...

aida, tq so much atas kesudian menjejakkan kaki kat sini. Mana yg baik... bole dijadikan panduan, yg entah hapa-hapa tuu sila abaikan... he he he!!!!

Anonymous said...

xanax online xanax overdose many mg - xanax for depression

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg dosage for humans - tramadol hydrochloride dosage

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg para que sirve - buy tramadol 200mg

Anonymous said...

alprazolam medication xanax bar mg - xanax side effects common

Anonymous said...

generic xanax xanax 1 mg.pills - xanax online no prescription review

Anonymous said...

where to buy tramadol buy tramadol online 100mg - tramadol extended release high

Anonymous said...

buy tramadol online how to buy tramadol online overnight - generic medicine tramadol

Anonymous said...

xanax online xanax side effects bad dreams - xanax drug rash

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol no prescription free shipping - buy tramadol online cod no prescription

Anonymous said...

where can i buy xanax online order xanax online pharmacy - xanax online

Anonymous said...

order tramadol overnight tramadol for dogs interactions - dosage of tramadol for dogs

Anonymous said...

buy tramadol no prescription tramadol long before addiction - tramadol ultram pregnancy

Anonymous said...

xanax online order xanax online no prescription - xanax drug uk

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol dosage forms - carisoprodol 350 mg online

Anonymous said...

generic xanax generic xanax not good - buy xanax from mexico

Anonymous said...

buy xanax online legally what is xanax classification - xanax drug test system

Anonymous said...

alprazolam price buy xanax vicodin online - 5 xanax get high

Anonymous said...

carisoprodol 350mg carisoprodol buy online no prescription - soma carisoprodol ingredients

Anonymous said...

buy tramadol india 50 mg tramadol vs 10 mg hydrocodone - buy generic tramadol online

Anonymous said...

tramadol without prescription buy tramadol online by cod - tramadol 50 mg for ultram

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg tablets an 627 - buy tramadol 6914

Anonymous said...

buy cialis with paypal cialis coupon 30 tablets free - buy viagra or cialis online

Anonymous said...

cialis cost order generic cialis online - best cialis online pharmacy

Anonymous said...

buy cialis online cialis 20 - cialis usa

Anonymous said...

cialis online cialis применение - cialis online to usa

Anonymous said...

xanax online how much does xanax 1 mg sell for - fake xanax 2mg bars

Anonymous said...

cialis online generic cialis legal us - cialis online pharmacy

Anonymous said...

buy xanax online xanax 3mg pills - xanax mg to overdose

Anonymous said...

buy cialis without doctor prescription cialis everyday reviews - how does cialis daily work

Anonymous said...

cialis online cialis 5mg reviews - cialis online is it legal

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#38471 tramadol 50 mg 319 - best place order tramadol online

Anonymous said...

buy tramadol tablets buy tramadol for dogs - tramadol dosage dogs 50mg

Anonymous said...

buy tramadol tablets tramadol for dogs onset of action - tramadol high heart rate

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#59473 buy generic tramadol - tramadol for dogs humans

Anonymous said...

tramadol online tramadol online usa - tramadol online cheap

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol next day delivery - tramadol buy online usa

Anonymous said...

buy tramadol for dogs buy-cheap-tramadol.org - buy tramadol mastercard

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol no prescription overnight - tramadol 50 mg side effects for dogs

Anonymous said...

buy tramadol hcl tramadol ultram 50 mg tablet - buy tramadol cod fedex

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50 mg vs norco - buy tramadol health solutions

Anonymous said...

tramadol online no prescription 200 mg tramadol high - tramadol hcl 50 mg narcotic

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol buy tramadol online no prescription usa - buy tramadol online no prescription cod

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 tramadol for dogs pain relief - tramadol withdrawal stomach pain

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#34852 is it legal to buy tramadol online usa - tramadol dose get high

Anonymous said...

buy tramadol cheap ninth street pharmacy online tramadol - buy tramadol no prescription 100 mg

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol in europe - buy tramadol hydrochloride usa

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription tramadol for dogs with food - tramadol 650 mg

Anonymous said...

ativan lorazepam how long can ativan withdrawal last - ativan liquid concentration

Anonymous said...

ativan online pharmacy drug interactions ativan and alcohol - ativan side effects 1 mg

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan narcotic - buy lorazepam 2mg

Anonymous said...

buy ativan online natural remedies ativan withdrawal - . 5mg ativan and alcohol

Anonymous said...

http://staam.org/#56274 tramadol cheap - cheap tramadol overnight delivery

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol que es - tramadol ultram same thing

Anonymous said...

buy tramadol with paypal tramadol hcl 50 mg vs hydrocodone - tramadol hcl generic name

Anonymous said...

buy tramadol online is it legal to order tramadol on line' - tramadol 50mg n024

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg erfahrungen - next day tramadol usa

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg wiki - buy tramadol online forum

Anonymous said...

buy xanax online xanax withdrawal onset - 1mg xanax good

Anonymous said...

buy xanax online drug interactions between xanax and ambien - buy xanax xr no prescription

Anonymous said...

buy xanax online buy xanax online no prescription - xanax pills doses

Anonymous said...

http://www.maps.google.com/ - [url=http://www.wikipedia.org/]wiki[/url]
mail

Anonymous said...

Your рost offeгs proven helpful to us.
Ιt’ѕ extremely useful аnd you aгe naturаllу really experienced in thiѕ аrea.
You haνe gοt exposed my personal ѕight tо
numerous thoughts about this specific topic using interesting and soliԁ content.


Alѕo visit mу рage: Buy CIALIS Online

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails