Tuesday, October 5, 2010

Magika

Setelah sekian lama tak der entry psl movie kan kan kan???? He he he.... mana nak ada entri... dah lama kiter tak gi nonton.... dan kali niii....

Kiter nak stori mori tentang filem MAGIKA nihhhh:


Movie niii kitorang tgk kat Terminal 2, Seremban.... coz kebetulan hjg minggu tersebut kiter bertugas kat Seremban selama 3 hari.....

Ni haaa tiketnya! Beli 4 sit... yg digunakan hanya 3 sit... sbb Sephia kena duduk atas riba ayah dia... sit depan tinggi... Sephia lak pendek... so????



As usual... before tayangan time..... Kimie ambil watak Malik dan Sephia ambik watak bwg merah


Ayah ambil watak Pak Pandir dan Ibu: Nenek Kebayan



Masa on de way nak masuk panggung... kiter cam terkasima lak round-round kat situ.... mcm jln kat balai berlepas kat KLIA laa pulak rasanya



Since kitorang datang terlalu awal.... rest dulu kat sini... cam tgh tunggu flight ler pulak rasanya!



Bila dah time.... jom masukkk....


Wokeh... nak tau jalan cerita filem nih?

Filem ini mengisahkan Malik & Ayu, 2 adik beradik yang mcm anjing ngan kucing sedang melalui hari-hari yang sedih kerana kematian ibunya. Malik yang sangat tertekan menyalahkan diri sendiri yang menjadi punca kematian ibunya.

Suatu senja,Malik sekali lagi bergaduh dengan kakaknya dan membawa diri ke dalam hutan dan tanpa disangka-sangka dia tersesat dan masuk ke alam ghaib... Ayu yang mendengar jeritan adiknya juga akhirnya terseret ke alam ghaib ini. Maka bermulalah episod Magika....

Malik ditangkap Nenek kebayan dan pengikutnya Awang kenit untuk menghasilkan ubat awet muda dari tangisan kanak-kanak. Ayu mencari adiknya hingga membawa dia berjumpa dengan PAk Pandir & Mak Andir, Mahsuri, Awg Lembing, Hang Tuah 5 bersaudara, Badang, Orang Minyak, Naga TAsik Chini dan watak-watak mitos Melayu yang lain.

Watak-watak tersebut dilakonkan oleh lebih 20 orang artis Gred A dan kemunculan mereka ada yang hanya 1 babak.... namun keraktor2 ini banyak membantu perjalanan cerita.

Filem niii ala-ala Alice in Wonderland tentu banyak fantasinya kan! Ceritanya biasa-biasa aje! Tetapi cerita yang biasa-biasa niii dah bertukar jadik luar biasa bila digarap ngan kreativiti Oleh Edry si Pengarah baru nih! May be ada yg kata citer ni x setanding cerita barat.... Hellooooooo..... yg korang nak megah sangatkan filem barat tu pesal???? Kalau tak si Edry buat filem niii... Indistri filem kiter still suram dan masih bertemakan hantu-hantuk spastik tau!!! Tau tak erti Syukur????? Haaa kan dah kena bebel...

Haaa sambung balik pasal MAGIKA nih....

Antara scene yang kita tak boleh lupa, Lakonan Sabri Yunus (Bendahara Raja) menyindir Puteri Gunung Ledang (Ning Baizura) yang dah tua kerepot lagik gemuk ngan dialognya " Doh dulu Tueku sombong, Sultan Melako nok, Tueku tok sir, mitok hati nyamukla, hati pijat la, mace-mace......"

Lagi satu.... nyanyian M. Nasir (Naga Tasik Chini " Nak ke mana kamu bertiga.... jangan sampai bangunkan naga...". Hanya itu dialog dia yang dinyanyikan 3 kali ngan rentak yang berbeza.... tapi.... perghhhh.... kesannya... lagu tuuu jadik siulan my kids bila kuar dari panggung!

Kesimpulannya, tayangan filem muzikal selama 96 minit niii langsung tidak membosankan, lirik lagu yang ringkas dan menarik, warna-warni back-ground juga menarik sekali.

Akhir kata, bestttt.... best... besttt.... kowang yang blm tengok filem niiii... sila kannnn! Ok lah... cukup dulu stori i kali nih..

opsssss..... lum bagi popcorn (rating) lagik laaa.... Ermmm.... Untuk MAGIKA i bagik 4.8 popcorn dari 5 popcorn.... Why x full mark? Sebab ada cacat sikit kat adegan Puteri Bunian.... Edry nak hasilkan sebegitu ramai Puteri Bunian ngan wajah yang sama (Maya Karin). Tapi... jelas kelihatan ada muka2 pelakon tambahan yang langsung tak iras Maya Karin... Pe pe pun.... Still Besttttt!!!!!

My kids lak ambik 2 pengajaran dari filem niii:
1) adik beradik jgn bergaduh
2) Jgn main luar rumah waktu senja....

Selama mana depa ingat ngan pengajaran MAGIKA nii... Entah lahhhhhhhhh.....

1 comment:

nashora said...

erhmmm...best citer nie....lain dari lain.....kalau hambe jadi pak pandir....wah seronok intai puteri bunian (maya karin) mandi sungai...hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails