Sunday, September 24, 2017

Zon Kewangan Kolej dalam kenangan

Setelah sebulan berlalu...

Ini kisah my office sejak Jun 2015 hingga 23 Ogos 2017.

Zon Kewangan Kolej (ZKK)

Masa dpt ditukarkan di ZKK nii... mulanya kiter tak berapa nak heppi.. bukan sebab tugas.. more kepada personal matter. Kedudukannya agak dalam sikit berbanding ngan tempat kiter pernah bertugas.

A few mth after that... i'm so happy dgn working environment di sini. Sgt conducive dan kiter mempunyai team yg sangat best.. merekalah kaki tgn hidung dan mata kiter di sini.

Even beban tugas dan isu yg pelbagai yg kenkadang menyesakkan dada... we solve it as a team.. itu yg sgt2 menyedihkan bila tima masanya kami kena berpisah.

ZKK masa kiter mula2 jejakkan kaki mempunyai 6 manpower (termasuk kiter laa tu). Tetiba sorang ditarik keluar. Bercekau gak laaa nak lepas yg sorang tu.

Komdian.. another one kita lepaskan secara sukarela.. demi organisasi yg terchinta.. kiter tak blh selfish... ada pihak yg sangat memerlukan. Additionally... i think it's gud for my staff.. she will get new knowledge. Asalnya bagi pinjam kejap ajer.. alih-alih beliau dah jadik permanent di tempat baru. 

Maka bergerak la kami di ZKK dgn 4 manpower. Even 4 bilangan rasmi... it's still 6 of us actually. We still get long and hang out together.. alwaiz 6 bergather2.

Ats desakan ekonomi... tiba masanya pejabat bursar mengambil tindakan drastik... all zone and section di pull kan.

Means that... tiba masanya utk kami berpecah... officially... my anak buah yg bertiga kiter terpaksa serahkan mereka pad new moms and dad.. coz i get a new port folio.. cannot bring them along... sob sob sob...

Kami juga kena kosongkan our zone.. bergerak seiring dengan penempatan tugas yg baru. Untuk itu... kiter nak abadikan detik-detik akhir kami di ZKK..


Masuk aje pintu pejabat.. toleh kiri terus dapat lihat my room..




Masuk pintu bilik niii


Ini laa my table.. Selalunya yg ada ats meja tu need to clear it urgently..

Yg tak urgent.. kita pindahkan  kat almari belakang... and will look at it when i hv spare time.. hurmmm.. spare time? I dunt think so i hv it? Coz usually.. rutin harian kiter di ZKK adalah:
  • dokumen yg ats my table tuu kita akan bw balik rmh utk disemak.. kenkadang selesai lewat tgh malam
  • early in the morning.. just approval in our system before i pass it to my staf for the next further action. 
  • Usually around 8.45am.. kiter dah gerak keluar office.. meeting yg kenkandang ada 4 meeting yg berlainan di lain lokasi pada waktu yg sama.
  • Masuk opis... selalunya akan dikunjungi tetamu yang dah buat appointment
  • Ptg.. bawak balik dokumen baru untuk disemak...

Mmg sgt penat dan stress.. but alhamdulillah... setakat nii kiter ok.. hahhahaha. Cuma kenkadang tuu adalah rasa nak resign bila beban tugas tu dah over de limit dan bila deal ngan orang2 yang tak memahami makna akauntabilti.. telus.. amanah.. bla.. bla.. bla...


Adehhh... winduw betoi tgk gambo ni... tempat jatuh lagik kan di kenang..


Ni view dari my chair.. kerusi tetamu ni selalunya ada aje penghuninya kalau kita ada di office. Tak tetamu luar.. my ank2buah. Kami selalu lepak together bila ada dan tak de isu hangat..  hahahhaa.

 Dari gambo tuu.. kalau tgk belah kiri gambo.. nampak laa main enterance. So nampak laa myy staf tgh entertain our client kat kaunter jika ada.

KAlau pandang straight.. akan nampak meja diskusi. kAt situ laah kami berdiskusi kalau bilangan tetamu dalam 3-6 orang.  kalau lebih dari 6.. kami akan masuk ke bilik meeting (pun just straight dari pintu bilik kiter). Tapi.. bilik meeting tu tersangat ler jarang kami gunakan.



Toleh kanan lak ... ada cermin kaca (atas kepala dlm gambo tu).. direct mengadap my staf buat kj. Hahhaha.. blh skodeng apa yg diorang buat.. jgn main-main haaa... buat keje!!!!

 usually kalau kita nak panggil staf.. selalunya pakat jerit dan laungkan ajer nama diorang.. hahhahaha... tak kuasa nak tepon2... 



20 Ogos 2017.. Ni peringat awalan kami nak.move out.. tanggalkan partition anak2 buah dulu. Sedih woo... sob... sob.. sob...



Next.. packing kan barang yg mana nak bawak ke rmh baru... mana nak masuk dlm store dan mana yg nak lupus..



Dapat bantuan dari my personal assistant. Tapi En asben tak tolong angkat brg pun.. lutut lom recover lagik.


Jamu laa sikit pizza untuk mereka2 yg bertungkus lumus membantu kami berkemas


23 Ogos 2017... tarikh rasmi kami berpindah. Pagi tu... perghhh.. banyak lagi yg nak dikemasnya. Client kami lak... masih berusaha nak hantar ambik dokumen... walaupun pengumuman awal mengenai proses perpindahan kami telah di buat awal-awal lagik.



Tiba time angkut barang... hati 
macam di siat-siat beb.

Macam2 kisah berlaku masa proses perpjndahan pagi tu... agak tegang actually. 

Utk itu... kami cool down kan diri kami dulu di chicken rice shop

Balik tuu... jiwa kami still di ZKK.. walau pun terpaksa bermeniarap utk habiskan bocer dan bentangkan tikar utk melaksanakan  kerja2 yg masih belum selesai.. kami tetap happy.. sbb jiwa kami masih di sini.. berat utk meninggalkannya.



Additionally.. masih ada dokumen yg berlu diuruskan di sini.


Ini lah lokasi baru untuk my anak2 buah


Harap mereka heppi di tempat baru.. dgn bos baru


Kiter? So far tak de bilik kosong yet.. duduk di salah satu work station yg kosong bersama staf2 baru



Lokasinya Betul2 didepan bilik my ketua bahagian. Tempat baru... kita rasa kiter lbh tenang dan fokus... dah blh fokus GST full swing yg sebelum nii kiter hanya buat menyambil2.. ikut masa yg terluang. Of course ianya tak sempurna. Oleh itu.. dikesempatan ini.. i try to fix it properly.

Jiwa juga tenang coz usually.. tiap hari ada jer panggilan utk set meeting... or  isu or dokumen urgent yg perlu kiter setlle kan di awal pagi.. 

Kali ni.. masuk ajer dah blh terus fokus pada GST... dah tak de panggilan telefon yang bertalu2. Cuma ada lahh sikit2 ptj lama call mengadu... alaaa.. bg laa masa utk kami kembali smooth spt sedia kala...

ZKK akan sentiasa dalam ingatan. 


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails