Thursday, June 28, 2012

Detik 21 june 2012

Salam guys....

Those yang ada baca entry kiter yg lepas sure tahu yg kiter mengalami breech pregnancy atau songsang. Terimakasih atas doa dan petua yang rakan-rakan berikan. Namun sehingga minggu ke-38, masih tiada lagi tanda2 baby kiter nak pusing ke kedudukan  yg sepatutnya. Maka seperti yg dijanjikan on 21 Jun yg lepas,, kiter menemui pakar di Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah Bangi untuk membuat teknik ECV - rawatan twistkan baby songsang.

Seawal jam 6.30pagi kiter makan cereal coz kiter dah tak boleh makan apa2 mulai jam 7 pagi. Sempat ke opis dulu untuk try selesaikan tugas2 dan jam 10.30 baru kami gerak ke Az-zahrah.

11.30 kiter dimasukkan ke wad

See.... gabra tuuu gabra gak... tapi sempat berposing gituh!



Mesin yang berkenaan dipasang untuk memantau heart beat baby sebelum rawatan dimulakan.



Nak masuk labour room tuk ECV, so, busana spital kena pakai laaa



Isyhhhh... nak buat ECV jer pown... ngaper ler kena ada benda alah niii kat tangan. Kalau setakat nak suntik 1-2 ubat tak yer buat benda alah niiii... Hihihiii ngomel kiter dalam hati.


Setelah didapati baby dan ibu stabil... kami dipindahkan ke labour room jam 1.30 pm.


ECV dimulakan dengan  memasukkan ubat melalui benda alah yg kiter ngomelkan tadik. Ia menyebabkan jantung kiter bedebar dengan kuat. Memang sengaja kata doktor bagi meastikan keadaan ibu stabil sewaktu rawatan diberikan.


Pas tu perut kiter discan untuk memastikan kedudukan kepala dan punggung baby serta leher baby bebas dari tali pusat. Bila everything ok.... doktor mulakan dgn bacaan doa dan memusingkan baby ke kiri perut kiter. Tapi agak ketat dan tak mau brgerak.. Seterusnya doktor try pusing ke arah kanan.... wowwwww terasa woooo, nak kata sakit sangaat tuuu idak lerrrr tapi terasa la jugak! Tiba-tiba baby just boleh pusing setakat 90 darjah aje... doktor cuba tolak perlahan2 dan katanya selalunya dia boleh move sendiri tetapi baby tetap stuck kat situ. Muka doktor dah macam agak cuak menyebabkan kiter lagik cuak. Doktor kata ini macam abnormal dan mesti ada sesuatu. Macam=macam perkara terlintas difikiran kiter.

Tak pe, kita try ke kiri sekali lagi.... Pujuk doktor. Baby ditwistkan dan al-haamdulillah.... berjaya ke kedudukan yang sebenar. So kalau tak der masalah, lps dapat bacaan nadi anak... boleh discharge dan datang sekejap kul 10 mlm tuk ukur HB anak sekali lagi dan tunggu aje masa deliver. Dr tersenyum lega dan bila scan perut kiter.... Masya-Allah, kata dr ada tali pusat kat leher baby....

so, kiter lom boleh discharge dan kena tunggu one hour tuk ukur nadi anak.... Nadi anak didapati normal... tapi kiter mengalami kontraktion selang 6 minit... setiap kali kontraction berlaku, nadi anak turun dengan drastik dan kembali normal bila kontraktion berakhir. Rupanya itu petanda bahawa ada dorongan untuk membawa baby ke laluan keluar... namun terhalang dengan jerutan tali pusat anak kat leher. Ermmm..... patutla sebelum2 niii kiter kerap mengalami kontraction macam orang dah nak bersalin. Baby try nak pusing, tapi tak boleh. huhuhuuu.....

Dalam masa beberapa minit, doktor minta kiter membuat pilihan samada in-duce dan dlm masa 2 jam kena deliver... if not kena ceasor gak atau decide terus aje ceasor! Kami amat tertekan untuk membuat pilihan. Kalau ikut hati kiter yg sangat takut tuk dibedah pilih tuk in-duce aje..... Tapi amacam kalau laluan lom ada lagik... sebab doktor cek tadi baru buka 2cm jalannya. Tambahan lak kiter mana ada tenaga, mlm semalam pun tak ambik dinner pun, dan 9 jam yang lepas hanya makan cereal jer... Mengenangkan anak yang hampir lemas... maka dengan linangan air mata kami membuat pilihan untuk terus delivered by Caesarean section.





Sebaik sahaja keputusan dibuat, pakaiaan kiter terus ditukar, dicukur dan dipasaang tiub kencing,

Niii dah mengenakan busana bedah dengan alat memantau HB anak sementara tunggu bilik OT ready. Berdebar tuuu tak yah citer laaa.... tapi kiter tak der laaa sepanik mana sebab memang dah ada buat research/baca prosedur bedah before buat ECV niii... Al-maklumlah.... dah tahu risiko if ECV niii gagal.


Jam 5 pm kiter terusnya terus disorong ke bilik  bedah. Di sana suhunya yang sejuk menyebabkan kier menggeletar dengan teruk hingga menyukarkan proses suntikan bius. Setelah aircond ditutup seketika.... kiter diminta membongkokkan badan dan dibius.... setelah dibenarkan baring, divider separas dada dipasang untuk menutup penglihatn kiter dari menyaksikan pembedahan.


Sewaktu bahagian perut  hingga kaki dicuci.... kiter yang baru disuntik dengan ubat yang mempercepatkan kadar dengupan jantung nampak en asben berjalan masuk. Lega rasanya bila dia ada disisi.... Kiter tak mau langsung imagine apa doktor tengah buat untuk mengelakkan rasa cemas dan cuak. Usapan di kepala oleh en asben banyak membantu menenangkan kiter.

dalam beberapa minit sahaja terngiang doktor kata kepala dah kuaarr dan doktor bius dibahagian atas menolak bahagian atas perut kiter dan tak lama kemuadian en asben kata tangan baby lak yng nampak dan tak lama komdian(jam 5.15pm) terdengarlah jeritan baby menyebabkan kiter sangat sangat sebak. Sebak berbanding melahirkan kimie dan sephia dulu. May be kali niii terlalu banyak rintangan sewaktu kita mengandungkan dia hinggalah  saat-saat kelahiran dia di mana kami hampir kehilangannya.

Doktor kata tak der laa pulak tali pusat melilit kat leher dia cuma tali pusatnya pendek dan itu mungkin menjadi punca dia tak boleh pusing coz kalau pusing menyebabkan dia kekurangan oksigen. Ermm.... pemilihan kelahiran secara pembedahan adalah keptusan yang tepat kata doktor.

Tidak lama komdian kiter disuntik dengan ubat tidur sewaktu proses jahitan luka pembedahan ingin dimulakan. Dalam keadaan mamai.... kiter ditunjukkan dengan satu botoi  benda alah sebesar ibu jari. tapi kiter tak tau apa... mamai ler katakan. Dah kat umah baru en asben bagi tau yang dia tak sangka kiter adaa cyst.... Doktor terus buang csyt tuuuu. Sib baik bersalin secra operate... kira 2 in 1 lerrr niii.

Hurmmmm kalau nak buat perbandingan.... bersalin secara ceasorean niii lebih mudah. Tak sesakit kelahiran normal. Masa dibelah pun tak terasa... cuma masa nak tolak baby keluar jer ada terasa sikit. tu pun rasa kebas-kebas jer. Cuma yang kiter agak risau... penjagaan selepasnya. huhuhuuu....


Gambar di OT tak der pun dicapture oleh en asben walaupun kami dibenarkan berbuat demikian. Hihihiiii.... biasa laaa, kalau tak diminta my camera man niii akan simpan jer camera dia. Kiter lak.... masa tengah panic dan cuak...terlupa lak nak bagi instruction.

Tak der gambar masa tuuu pun tak pe laaa.... yang penting kami berdua selamat. Al-hamdulillahhhhh.


Dok asyik citer pasal kiter...apa lak citer pasai my baby????

Ini lah dia my dear baby :



Zooming.....ikut muka saper lak yerrrr????????


Apa?????




Boy or gulrz????????




Hihihii..... 

Bertempat di Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah pada  21 June 2012, tepat jam 5.15 pm maka lahirlah putera kami seberat 3.23kg melalui kaedah Caesarean section. Terima kasih diucapkan pada doktor ibu: Dr. Noraini dan Dr baby : Dr Nazim dan team AZIM.

To my beloved asben, anak2, famili dan rakan2 yang sudi mendoakan untuk kami, terima diucapkan dan moga Allah membalas jasa dan doa kalian dengan sebaik-baik ganjaran.

To my newborn baby.... ahlan wahsahlan ke dunia... moga dikau menjadi khaleefah Allah yang diredhai-Nya......





5 comments:

Sari said...

Tahniah salmi...
Kita 3 orag sumer ceasar..
Alhamdulillah...semua selamat..:)

Kita pun ada pengalaman buang cyst masa ceaser tu..2 in 1...syukur..

Tze Ying Sim said...

salmi, tahniah... nanti blognya tambah gambar lagi :)

sueyushusnajmisara said...

tahniah....
alhamdulillah sume selamat...kena buat press conference nih..nak perkenalkan baby baru...heheh

Anonymous said...

Tahniah Puan...saya nak tanya...berapa kos untuk semua sekali termasuk bedah ye?saya pun nak bersalin di AZ Zahrah..ok tq

salmi said...

Kos...??? Hihihiii... kalau bedah kena siap baje dlm RM6000 ke RM7500... tu pun kalau tak de komplikasi. Baik tanyak betoi2 pada pihak hospital. Insya-Allah depa akan terangkan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails