Friday, November 6, 2015

Charity shop Vs Freeshop

Salam... 

Just nak share tauuuu... Masa kiter kat UK dulu... boleh dikatakan setiap daerah ada kedai-kedai charity. Tujuan charity nya pun jelas... Nak tau lebih lanjut apa yang kiter maksudkan ley klik sini.

Hasrat kiter time mencoretkan kisah itu... kiter teringin sangat nak participate dengan aktiviti cam gitiew...

Bila klik Malaysia... Saban hari... kita banyak dengar, dah banyak organisasi yang bersifat charity tumbuh di tanah air terchinta ini. Hurmmm.... dulu tak jumpa... nak sangat involve... Kini dah jumpa... tak jugak involve... Kekangan masa pun ye gak! Heheheheee...Alasannn... banyak betoiii.

Finally... ada satu "shop" yang betoi-betoi hampir ngan kiter... Nak tauu takkk....??? Haaaa... Ni diaaaa....



Free shop UPM....  Konsepnya... sesiapa sahaja boleh menderma barang samada barang terpakai (kondisinya masih elok) atau barang baru... dan sesiapa juga boleh ambil barang yang dirasakan perlu atau suka. 

Konsep ini agak lari dengan konsep impian kiter, but tak de ler lari jauh sangat, dimana bedanya those yang berkemampuan perlu membeli barang yang diperlukan dengan harga yang saaanngggattt murah. Dana yang terkumpul boleh diberikan "CASH" kepada yang memerlukan untuk menampung kos hidup.

Tapi... konsep idaman kiter ni memang kena mempunyai pengurusan yang kemas dan komitmen yang tinggi dari semua pihak. So, pada pandangan peribadi kiter, suasana itu perlu makan masa nak develop sebab attitude rakyat Malaysia masih belum "sampai" ... Additionally Freeshop UPM nii masih setahun jagung... Volunteer pun lom cukup.

Walau setahun jagung... Al-hamdulillah... cepat benar Freeshop UPM ini berkembang... Lihat...

70% dari sumbangan merupakan pakaian


90% dari pakaian tu pulak merupakan busana wanita


Tudung niii pun kategori busana wanita...



Yang lelaki... dalam rak nii dan satu rail aje T-Shirt dan kemeja



Selain itu... ada toys untuk anak-anak... Kalau Khaleef nampak niii sure dia nak kutip balik harta dia... Hehehehee


But toys and pakaian budak terutamanya uniform sekolah masih dan sangat-sangat diperlukan. Lebih-lebih lagi untuk persiapan sekolah untuk tahun depan. So reader yang tersinggah kat blog kiter nii... Sapa yang ada uniform anak yang tak diperlukan dan berkondisi baik... kami berbesar hati menerima sumbangan anda... Nak beli yang baru lagik bagusss....


Selain itu... ada bahan bacaan... buku agama... buku akademik... majalah... buku cerita anak-anak.... 

Yang kehabisan stok adalah makanan...  Dulu ada gak stock teh, gula biskut... kali nii yellekkkk! Habishhh.... 

Alat tulis untuk kemudahan pelajar pun dah tak dop.....

So, kiter merayu... kepada yang berkemampuan... sudi ler kiranya anda memeriahkan lagik Freeshop UPM nii. Nak bagi pinggan mangkuk periuk belanga yang dah tak mau guna kat umah pun boley, cadar langsir kasut pun bulehhh. Perhiasan rumah pun buleh... Dan nak berikan sumbangan tenaga pun bulehh... Semoga sedikit sumbangan kita dapat meringankan beban kepada mereka yang memerlukan... 

Ehh... lupa nak bagi tau... lokasi Freeshop UPM nii dekat pejabat POS UPM. So...

SELAMAT BERAMAL...... 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails