Saturday, July 26, 2014

Majlis Khatam Quran 2014

Bagi mengimarahkan Ramadhan 2014 ini, atas inisiatif Dr Azman dan Dr Fauziah, tadarus Al-Quran telah dirancang untuk warga 'Rumpun' yang berhasrat untuk join... Pengagihan surah dibuat secara sistematik untuk dibaca dalam sub kumpulan. 

Sub kumpulan???  Hihihii... 1 sub=1keluarga X 10 keluarga.. tadarus laki bini anak beranak. Alhamdulillah... 

Untuk fasa 1: kami dapat m/s 21– 40(dari Surah 2 ayat135 hingga S2@248)

Untuk fasa 2: m/s 220 – 240 (dari S10@107 hingga S12@43)

Fasa 3: m/s 421 – 440 (dari S33@23 hingga S36@12)

Setiap keluarga akan mendapat 20 page pagi setiap fasa... manakala Surah 93 hingga Surah 114 adalah untuk dibaca bersama masa majlis Khatam Al-Quran bagi yang available nak join. Bukan senang nak wat majlis khatam Quran dan terawikh malam-malam nii... kena mengambilkira beberapa faktor. Faktor kemudahan pengangkutan bagi warga rumpun yang tak dop transport.... faktor waktu berbuka yang lewat di UK may be mempengaruhi decision para ibu yang mempunyai anak kecik  dan jugak faktor space untuk solat berjemaah dan terawikh.

Untuk majlis nii masalah lokasi memang menjadik tanda tanya... ada  yg request dibuat kat teratak kiter... Hurm.... pada mulanya berat hati gak nak bagi persetujuan... selain faktor yang kita listkan kat atas... kita ada lagik satu faktor lain.... time tuu kiter tgh kritikal tuk siapkan dissertation chapter 1-3 untuk diserahkan paling lewat pada 1 syawal untuk supervisor review dan comment. 

Memandangkan lokasi umah kiter yang agak strategik (ramai warga rumpun dari area umah kitorang) dan ada sedikit ruang kat basement untuk aktiviti solat berjemaah... maka a week before event kitorang pun bersetuju. Dan al-hamdulillah.... Allah mempermudahan dan melapang dada kiter tuk siapkan dissertation. So, everthing goes smoothly!!!

Finally, pada malam 27 Ramadhan 1435H, majlis ini berjaya diadakan. 









 Tepat jam 8.45am... majlis khatam Quran dijalankan.... 



Jangkaan awal kiter meleset sama sekali. Kiter tak menyangka program ini mendapat sambutan dari kesemua peserta tadarus. Attandence 95% hampir 100%.... yang tak dapat datang tuuu mmg ada masalah yang tak dapat dielakkan.... cuma dalam gambau niii tak rakam semua peserta program... heheheee sayang kan???



Jam 9.18pm acara berbuka puasa ngan jamuan ringan. Yang lelaki berbuka kat basement manakala wanita di ruang tamu kiter yang cinonet tuuu... Seterusnya solat maghrib.


Since ruang kat bawah tuuu sompitttt.... maka ada sebahagian jemaah solat kat ruang tamu dan ada kat bilik-bilik kat tingkat atas...

Selesai solat magrib, baru ler makan time... Sebagai tuan rumah kiter hanya menyediakan menu air bandung, seperiuk nasi (back-up), keropok, sedikit buah dan pulut panggang. Juadah lain yang sampai tak muat meja dan meriah itu di bawa secara pot luk. Macam-macam ado!!! Hahahhaaa... kalah juadah kat Pasar Ramadhan... sedap-sedap belaka pulak tuuu!!! Gambar??? Sori... tak dop!

Jam 10.30 pulak acara solat terawikh. Memandangkan limitasi ruang kat bawah tuuu... kiter memberi ruang kepada kaum ibu yang lain untuk berjemaah... tambahan lak keaktifan Khaleef kena di kawal... Kalau kami sekeluarga aje dia kacau tak pe... memang hobi dia dok panjat bahu imam masa imam sujud... tak pun duduk atas riba masa orang baca tahyat... tak pun dia peluk kakak tak bagi kakak dia bangun dari tahyat... tak pun dia menghaibkan diri dalam telekung kiter... huhuhuuu... maka, lebih afdhal rasanya kiter bagi laluan kat jemaah lain!

Jam 11 lebih moreh time... hihihii... 1st experience ada moreh di UK niii... selalunya lepas terawikh.... bedtime!!! Hik hik hikk... Jam 12 lebih baru memasing bersurai. Kalau ikutkan hati kiter mau jer suruh depa stay kejap... goreng ala kadar nasi... pas tu bersahur ramai-ramai... yea laaa kul 2 pagi kan waktu sahur kat sini... dah alang-alang kann???

Tapi... kiter tak boleh nak paksa.... cian kat anak-anak. depa ni tak kan tido bila bertemu geng!!! hihihii... 

Kitorang lak... mengemas rumah ala kadar dan tunggu sahur time... baru naik atas... tapi mata tak mau pejam.... kul 4 pagi pun mata dok terkulat-kulat tak mau pejam. Bukan penat powwnn!!! tetapi heppi sesangat... Why???

Kiter rasa heppi sangat dapat berkumpul and buat majlis agama cam gini... yea ler... bekalan agama kitorang tersangat ler sikitnya... moga aktibiti cam niii dapat tambah ler sikit bekal yang kureng tuuu. Jadik kuarga to siak pun Tok Siak lerrr kannn????

Dikesempatan ini juga kiter nak rakamkan jutaan terima kasih kepada Dr Azman dan Dr Fauziah atas cetusan idea tuk program niii... 

juga thanks atas token ini. Sejadah dan wangian...

Terima kasih juga untuk warga rumpun yang hadir.... uols semua sangat sporting dan supportive!!! Ukhwah yang rasanya takkan diperolehi di tanah air sendiri...


2 comments:

yanmaneee said...

nike cortez
bape hoodie
russell westbrook shoes
nhl jerseys
balenciaga
coach outlet online
kd 12
bape hoodie
nike vapormax
jordan shoes

Anonymous said...

9a replica bags view publisher site z8u19j2l55 replica bags qatar replica bags qatar navigate to this web-site p0x53s6u71 replica bags and watches replica bags gucci gucci replica s1i90r6b44 best replica bags online 2018

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails