Monday, November 24, 2014

Charity Shop

Salam guys...

Kat sini kiter nak share satu lagi benda yang ada kat UK yang sangat kita suka dah pernah jadik impian kiter sejak dari dulu...  CHARITY SHOP...


Apakah itu???? Meh sini mok cik khabarkan! Jom ikut Khaleef niii.


Tiga buah kedai seperti dalam gambar tuuu adalah sebahagian dari Charity Shop yang ada kat UK niii


Antara barang yang dijual... pekakas rumah... pinggan mangkuk... alas meja...bedsheet, langsir, hiasan rumah, electrical appliance


Pakaian dewasa dan kanak-kanak, handbag, topi


Toys... (Tempat febret Khaleef). Kalau kiter ke charity Shop... masuk aje... kier park dia kat sini... Maka, kiter dan hasben boley ler belek barang-barang lain


Books... (tempat febret kiter)


Pemandangan dari luar Charity Shop niii. 

Most barang-barang dalam niii semua used item. Used item kat UK nii boleh dapat kat macam-macam tempat contohnya carboot, charity shop nii... or on-line sale macam e-bay dan gumtree. Barang kat Charity Shop niii agak mahal gak ler kalau nak dibandingkan ngan carboot... tapi kalian perlu ingat... 

Carboot niii selalunya barang personal belonging. Depa tak mau menyemakkan umah ngan barang-barang yang tak diperlukan. So better diorang let go... jual pun kenkadang tak mahal... Sebab dah memang nak let go kan? 

Tapi ada gak yang malas nak buka boot... dah ler sejuk... kenkadang item yang nak di let go tak banyak... tak berbaloi bukak boot kereta yang kenkadang kena bayar sewa tapak. So, better diorang iklan dalam e-bay... lelong barang... kalau rezeki diorang... tinggi ler harga bidding. Sapa yang menang bidding, collect barang tuuu sendiri... or kalau nak di pos... ditanggung oleh pembeli kosnya...

Those yang berhati mulia.... depa decide tuk donate aje barang diorang tuu... So, depa hantar barang-barang tu kat Charity Shop tanpa meminta imbal balas dari Charity Shop tersebut. Kedai tuu lak... jual ngan harga yang murah... but tak semurah carboot. Mahal sikit tak pe.... kita dapat 2 benda gitiew.... dapat barang yang diidamkan dan dapat menderma gak... Seronok kan???

Bagaimana ia beroperasi????

Namanya pun charity shop... maknanya... ianya sebuah kedai atau perniagaan yang profit maximization is not their ultimate objective... Matlamat utama mereka ialah Sumbangan dan DERMA! In detail cara operasinya bagi menampung kos utiliti dan sebagainya... kiter tak tau ler sangat... But andai kata ada partner NGO nak buat Charity Shop niii kat Malaysia... kiter teringin sangat nak join as a partner. Jangan lupa PM kiter tauuu!!!

Agak-agak uols lerr... kita niii tangan yang mana satu...? Tangan memberi atau tangan yang menerima???? Kalau kita memilih untuk tangan yang memberi.... macam-macam teknik kita boleh contribute kat charity shop nii..

1) Kalau kita ada unwanted item yang masih god condition cam baju, toys, buku pinggan mangkuk, hiasan rumah or perabot kita cuci ler elok-elok... bungkus elok-elok dan hantar kat charity shop nii...  or masuk kat drop box yang disediaan kat tepi jalan atau kat tepi shoping complex. barang besar-besar or those yang tak dop transport... tepon aje charity shop mana yang kita nak donate... ada ler yang datang pick up nanti.


2) Kita juga boleh memberi sumbangan dengan cara membeli barang dalam charity shop nii... 80% barang dalam kedai niii adalah yang telah didonate oleh golongan (1) yang kiter citer kat atas. Kalau rasa nak donate cash kat tabung yang disediakan pun boleh gak!!!


3) Tak mau sumbang barang dan juga tak mau beli??? Kita boleh donate "tenaga" kita. Kerja secara sukarela kat kedai niii ikut jadual... bukan ler full time kan? Jadik cashier ker... volunteer jadi tukang sort barang donation ke shelves ke... volunteer nak sapu sampah dah kedai niii ker???

Duit sumbangan tuuu gi ke mana?????

Haaa... soklan tuu lerrr the main objective Charity Shop niii...

Kalau kat UK... setiap shop tuuu mewakili ke mana duit tuuu nak disalurkan.. ni antara Charity Shop yang kiter familiar yang ada kat UK niii. Branches dia pun banyak... boleh dikatakan setiap daerah ada:


1) Scope: A charity that exists to make this country a place where disabled people have the same opportunities as everyone else.

2) Oxfam: is a development, advocacy, and relief agency working to put an end to poverty worldwide

3) Age UK: The charity offers a range of services and support to older people throughout the UK.

4) Cancer Research UK: is a charity which raises money for cancer research

5) The British Heart Foundation: All money raised is put towards researching into heart disease

6) YMCA:charity supporting young people.

7) The MIND Shop: mental health charity

8) St Gemma's:  is a major provider of specialist palliative care and plays a key role in educating both health care professionals and the general public regarding the principles and philosophy of hospice care.

9) RSCPA Charity Shop:To help fund its essential animal welfare work

10) Sue Ryder:support dying people and their families are being left

Dah ada sepuluh dah yang kiter list kan... ada a few lagik Charity Shop yang kiter tak berapa arif ke mana dana disalurkan.. Banyak kannn?  Kat Malaysia may be ada kot kedai-kedai macam gini... Cuma... mungkin tak dikembangkan dengan sebaiknya... Sebab itu kiter tak tahu kewujudannya... 

Tapi kalau lerr memang lom ada... kiter teringin sangat nak involve... at least boleh ler mambantu golongan yang memerlukan. Tapi, kiter tak boleh contribute masa dan tenaga 100% kat CS nii. Sebab, office hour kiter kena berkhidmat untuk majikan. 

Ngape kiter berminat sangat ngan CS nii??I'm sure ulos pun cam kiter. Ada a few barang yang kenkadang kiter dah tak mau... tak tahu nak letak kat mana... Contohnya... pakaian baby dan anak-anak masa kecik (anak-anak dah membesar kannn!)... ramai yang decide donate aje kat umah anak yatim... Tapi kalau semua dah berfikiran cam gitiew... maka berlambak lerr baju kat umah anak-anak yatim... terutamanya bila Ramadhan... padahal... yang depa nak sangat adalah makanan atau wang untuk menampung kos utiliti... sara hidup dan education mereka. Bukan baju. 

So, penting kedai cam gini dalam membantu menambahkan dana untuk badan-badan kebajikan selain dari kaedah konventional yang ada sekarang...  sapa sokongggg!!!! 

1 comment:

Norma NML said...

Mcm best kan..mcm2 akal omputih ni..why not Malaysia buat konsep shop charity..sure ramai yg nak join..especially mereka yg stay kat bandar :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails