Tuesday, December 16, 2008

my 2nd dish

Ermmmm.....



My 2nd dish berasaskan daging korban is masak lemak daging salai....

Masa kiter duduk ngan mak mertua kiter dulu.... mama selalu gak masak menu ni khas untuk adik ipar kiter Yus. Actually, this is antara my brother in-law punya febret dish. So, mama pesan kat kiter kalau tak keberatan mintak kiter masakkan sekali untuk adik ipar kiter ni. Kiter tak der hal punya cumaaaaa.....

kiter quite risau sebab kiter masak tak der ler sesedap mama masak.... lagik pun kiter niii tak der ler pandai sangat memasak... bole lerrr sekadar nak makan seisi kuarga..... Actually, bila makan bermai-ramai niii seronok. Depa nii selalu datang rumah, tapi jarang sekali kiter dapat hidangkan makanan. Selalunya minum air bujang jerrr walau pun datang umah orang dah kawin. Itu pun kalau ada.... pernah gak.... air pun kiter tak hidang... Opsss.... bukan kiter tak nak hidang air... u all ask my asben lerrr... Part air, job spec dia..... He! He! He!

So, on Saturday (15/12/08) kiter pun masak lerrr ikut style kiter.... resepi dan cara-cara nyer.....





MASAK LEMAK DAGING SALAI

Bahan-bahannya:
1/2kg daging salai dihiris nipis
12 biji cili api ditumbuk halus.... (kalau suka pedas tambah ler lagik)
3 inci kunyit hidup ditumbuk halus
3 batang serai dititik
santan dari 1 1/2 bijik kelapa
air
garam secukup rasa
2 bijik mempelam muda. Mempelam tua tak main lerrrr

Cara-cara memasak:
1. Masukkan daging, cili api, kunyit, serai dan air (masak hingga daging empuk cili pun "mati" so sakit perut???? tarak yeaaaa)
2. Pas tuuu masukkan garam
3. Campur santan, kacau selalu yerrr supaya tak pecah minyak. Pas tuuuuu....
4. Masukkan mangga muda.... tak lama lepas tuuu tutup api.

hasilnya.....


Ermmm.... dah habis sekilo daging yang ada.... masih ada lagik stok daging korban ni.... Kena rest dulu... nanti daging dalam peti sejuk kiter makin berkurang... daging kat badan lak bertambah.... Menu apa lak lepas niiii akan dipikirkan komdian.

2 comments:

nas said...

amboii...amboiii..amboiii....masak masakan favorite adik ipar....makanan favorite husband x de pun....isk...isk...isk...."tergamatnya dirimu menghiris hatiku...."...tidak kah di hatimu punya perasaan...sampainya hatimu..."...hu..hu...hu...hu

Yusrizal said...

hahaha..

okla tu lauk tu. kang pedas sgt sakit perut lak.. hehehe

anw, thanx.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails